CONCEPTE:
El bullying, també conegut com assajament a les aules, és “l’agressió” que reben els nois/es i nens/es de un company/s de la seva mateixa classe o escola. Cal especificar que quan es parla de la paraula “agressió” fa referència a anul·lar l’autoestima i la personalitat de l’individu assetjat.
El bullying, també conegut com assajament a les aules, és “l’agressió” que reben els nois/es i nens/es de un company/s de la seva mateixa classe o escola. Cal especificar que quan es parla de la paraula “agressió” fa referència a anul·lar l’autoestima i la personalitat de l’individu assetjat.
A vegades hi ha confusió entre un cas d'assetjament escolar amb un conflicte en aquest àmbit, ja que en el primer cas estem parlant de diferència de poders entre la víctima i l’agressor mentre que en el conflicte hi ha igualtat de poders.
TIPUS DE BULLYING:
Es pot diferenciar entre bulliyng directe i indirecte.
En el que podem veure de forma visible i directe agressions físiques però també situacions d’agressió no verbal (perseguir, pressionar, fer malbé o robar pertinences o verbal com l’insult.
En un altre nivell trobem el assetjament escolar indirecte com l’exclusió i aïllament o també missatges i notes ofensives,… Ambdós tipus d’assetjament són molt perillosos però tot i que el físic pot fer més impacte, el verbal o psicològic poden ser més perjudicials a llarg termini, ja que és possible que aquest infant hagi de realitzar un tractament psicològic per tal de curar-lo.
A continuació presento una clara diferenciació d'exemples entre ambdós tipus de bullying, el directe i l'indirecte:
CRITERIS PER A QUE APAREIXI EL BULLYING:
Per a que existeixi aquest tipus d'assetjament, ha d'aparèixer els següents criteris:
Fa diverses dècades que els estudiosos de molts països vénen documentant les serioses conseqüències que implica a l'assetjament escolar. En alguns d'aquests països s'han portat a terme campanyes nacionals per protegir dels abusos als nens.
Els casos es tracten i s’estudien cada cop més. També la societat està més informada i els afectats disposen de més ajuda provinent de especialistes i psicòlegs o de diverses organitzacions.
Actualment, aquí a Espanya, l'assetjament escolar, afecta al 23,4% dels escolars espanyols, i presenta greus riscos psicològics.
Segons unes dades d’un informe (Cisneros X), més de 230.000 dels set milions d'escolars pateixen en el nostre país indicadors de dany psicològic greu en les vuit escales clíniques analitzades. En aquest primer estudi monogràfic sobre assetjament i violència escolar en el nostre país manifesta la gran importància de l'assetjament no físic, el més freqüents en les aules espanyoles.
A continuació presento una clara diferenciació d'exemples entre ambdós tipus de bullying, el directe i l'indirecte:
CRITERIS PER A QUE APAREIXI EL BULLYING:
Per a que existeixi aquest tipus d'assetjament, ha d'aparèixer els següents criteris:
- Que una víctima sigui assetjada per una persona o un grup d'assetjadors.
- Un desequilibri de forces entre els assetjadors i la víctima, i que aquesta estigui indefensa.
- Una acció agressiva que es produeix de forma reiterada en un temps.
ON POT APARÈIXER?
En general succeeix en llocs on no hi ha adults vigilant. Això pot ocórrer en qualsevol part dins o al voltant de l’escola, encara que això passa més sovint a les classes d'Educació Física, en llocs apartats, vestíbuls, lavabos, en autobusos escolars, en parades d’autobús, classes que requereixen grups de treball i activitats extraescolars.
L’assetjament escolar a les escoles a vegades consisteix en un grup d'estudiants que s'aprofiten i aïllen un alumne en particular i es guanyen la lleialtat dels curiosos que volen evitar convertir-se en la pròxima víctima. Els objectius de la intimidació en l’escola són a vegades els alumnes que per començar són considerats estranys o diferents pels seus iguals fent la situació més difícil per tractar.
Mitjançant aquest vídeo al Youtube de l'abús escolar, podem apreciar la soladiritat que es té amb un noi que és assetjat.
Mitjançant aquest vídeo al Youtube de l'abús escolar, podem apreciar la soladiritat que es té amb un noi que és assetjat.
DEL PASSAT FINS A L'ACTUALITAT, A ESPANYA
La violència escolar probablement ha existit sempre, però mai com ara les víctimes s’han sentit tan desprotegides enmig d’un entorn hostil i canviant.
Els casos es tracten i s’estudien cada cop més. També la societat està més informada i els afectats disposen de més ajuda provinent de especialistes i psicòlegs o de diverses organitzacions.
Actualment, aquí a Espanya, l'assetjament escolar, afecta al 23,4% dels escolars espanyols, i presenta greus riscos psicològics.
Segons unes dades d’un informe (Cisneros X), més de 230.000 dels set milions d'escolars pateixen en el nostre país indicadors de dany psicològic greu en les vuit escales clíniques analitzades. En aquest primer estudi monogràfic sobre assetjament i violència escolar en el nostre país manifesta la gran importància de l'assetjament no físic, el més freqüents en les aules espanyoles.
D'aquesta forma, el percentatge (29%) de nens que pateixen assetjament i violència escolar amb molta freqüència presenta cinc vegades major risc de pensar en el suïcidi de manera recurrent.
El major risc es troba en la violència psicològica basada en la burla i l'exclusió social. Entre els nens acorralats amb major freqüència, els riscos de presentar estrès posttraumàtic o indicadors d'ansietat greus es multipliquen per quatre.
Yo creo que las instituciones deben de controlar mas este tema de acoso, para que se solucione de una vez.
ResponderEliminarEstoy en total acuerdo contigo Angelika, creo que las mismas escuelas tendrían que realizar planes contra el bullying, ya que hay niños que fracasan por este tipo de amenazas.
ResponderEliminarEn mi antiguo colegio había una psicóloga abierta al alumnado, aún así, las persones que paceden bullying, no se sientes los suficientemente fuertes como para contar este miedo.
Hola Paula!
ResponderEliminarme gusta mucho el tema de tu blog, ya que el abuso escolar es un problema que actualmente sucede.
conoces a alguien que se haya visto afectado por este tema?
Es un tema de actualidad si, estas cosas ocurren a diario y parece que la sociedad las ignore y que solamente cuando ocurren desgracias se dignen a actuar. Desgraciadamente este es el mundo en el que vivimos...
ResponderEliminarHola Sheila!
ResponderEliminarPues mira, en cada clase distinta que he asistido des de la infancia siempre se caracterizaba a algun niño de 'rarito' y todo el mundo las tomaba con él. Alomejor porque era más tímido, otras veces porque estaba más gordito que el resto, o por la simple razón de que alomejor le gustaba jugar a ciertos juegos a la hora del patio que no se consideraban los 'populares' y nadie quería jugar con él.
Si miras a tu pasado te darás cuenta que en tu clase también había un pobre niño que padecía bullying y los profesores no se daban cuenta.
Qué injustícia!
Gracias por tu visita!
Manel, estoy de acuerdo contigo! Parece mentira que las notícias relacionadas en la escuela que se les considere importantes son:
ResponderEliminar- Los profesores padecen abusos de los mismos estudiantes
- El bullying va relacionado con la étnia de la persona
Es decir, y los niños que lo sufren diáriamente??? Los que lleban aguantando toda su vida el sufrimiento en silencio??
Ésto es indignante...
Saludos!!
Paula, crec que has escollit un tema molt delicat però també molt important per la societat i l'actualitat del moment. M'imagino que no t'haurà sigut fàcil escriure aquest blog per la duresa de la temàtic i crec que l'estas tractant d'una manera molt correcta.
ResponderEliminarGràcies Andrea per pensar que tot i sé un tema delicat l'estic duen a terme correctament.
ResponderEliminarCuida't!