domingo, 23 de enero de 2011

A l'esplai, també és treballa el bulliyng

L'ESPLAI, L'ENSENYAMENT DIDÀCTIC
Una de les meves aficions és ser monitora d'esplai a Sabadell, des de ja fa dos any que hi exerceix-ho però a part porto des de parvularis assistint cada dissabte fent les activitats que els noestre monitors ens feien al grup.

El meu esplai consta d'un equip de 35 monitors, i més de 100 nens. Tots em anat creixent junts, i podríem dir que formem tots una família! Ens saludem pel carrer encara que no anem al mateix grup, fem activitats, passem colònies de 10 dies junts, disfrutem de sortides de caps de setmana, la setmana santa la gaudim junts, ens trobem en activitats de dissabte, fem activitats extraordinàries... En veritat, si heu sigut d'algun esplai, sabreu que és un món diferent on la solidaritat, el companyerisme i l'amistat són el dia a dia!

Com cada dissabte de 17:00h-19:00h disfrutem amb els nens de les activitats que els hi hem pensat amb molt d'entusiasme dies abans per tal de que ells s'ho passin d'allò més bé! I va ser el dissabte passat quan un grup de nens d'edats compreses entre 12 i 13 anys (1r i 2n d'ESO) van realitzar una activitat relacionada amb l'escola, que a continuació explicaré perquè anava reflexada amb l'assetjament escolar.

ACTIVITAT
OBJECTIU:
El joc tindrà l'objectiu individual per cada nen de ser més popular que els altres. 
Una manera de controlar aquesta popularitat podria ser una piràmide.
Es realitzarà una reflexió al final de la sessió.
Tenir empatia amb els companys que pateixen bullying, els que són menys populars.

JOC:
L'activitat es realitzava en un parc de dimensions considerables.
Hi haurà repartits per la zona un grapat de rumors, tant bons com dolents, una vegada els nens els aconsegueixen, es destinen als monitor amb tots els rumors que es bescanviaran per brides, brides blanques pels rumors bons i brides negres pels rumors dolents (Els hi posarem les brides al canell).

Els rumors eren els següents:

BONS
DOLENTS
+3 Té moto
+1 Surt amb gent més gran
-3 es pixa al llit
-1 té fotolog
+2 va a hermètica
+1 Té 700 amics al Facebook
-2 porta ferros
-1 porta ulleres
+1 és atractiu
+1 porta un piercing
-1 té acne
-1 es menja els mocs
+1 és fashion
+2 té nòvio/a
-1 juga a màgic
-1 és freak
+1 té iphone
+1 et trien el primer
-1 no té mòbil
-1 et trien l’últim
+1 té Blackberry
+1 Actitud passota
-1 és gordo
-3 patito feo
ALTRES: VA A L’ESPLAI (+1), TOCA LA BATERIA (+1), S’HA LIAT AMB EL POPULAR (+2), JUGA A NINES (-1), ES MAQUILLA (-+ 2)

Una vegada tot repartit els nens s'aniran atrapant i fent jocs* la gràcia del joc recau en que encara que un dels nens guanyi el joc (enfrontament) la resolució final dependrà de la popularitat que tingui cada un, és a dir, de les brides blancas i negres.
El que guanyi s'emporta un rumor a l'atzar, amb la plausivitat que si ets molt popular potser deixes de ser-ho pq et toca un rumor dolent...... (repassem-ho verbalment millor....).
 *Jocs -Tots els nens han de tenir un 'comecocos' on hi hauran les proves, un tria número i l'altre el color (aquest és qui pateix l'activitat, és a dir, el que dóna o rep): pares i nones, pedra paper tissores lagarto spock, pols xinu, dóna un rumor, agafa un rumor, la pinça, l'escalfa mans, intercanvi de papers.
Hi haurà un joc a mitja activitat per que els menys populars puguin tenir la oportunitat de aconseguir popularitat. Seran preguntes d'actualitat, on guanyaran punts.

Mitja hora abans d'haver de marxar de la plaça, es criden a tots els nens per poder realitzar la conclusió.
La conclusió va ser sorprenent, més de la meitat dels nens havien patit bullying, i molts d'ells explicaven els seus propis casos, amb total sinceritat i fortalesa. 
També cal dir que l'activitat va ser satisfactòria ja que la motivació per part dels nens era impulsiva degut a que es sentien identificats. 
Van comentar, que el fet que anéssin a un esplai (canviar d'ambients, fer noves amistats, disfrutar,...) creien que feien reduir els casos d'assetjament, ja que es sentien més 'forts' i segurs d'ells mateixos perquè gaudien de diversió, amistats i desconnexió gràcies a l'esplai.

3 comentarios:

  1. Hola Paula!

    Considero molt interessants els temes que tractes al teu blog. Respecte aquest últim t'he de dir que jo sóc monitora també i aquest estiu vaig estar realitzant les pràctiques a un casal d'estiu i puc dir que les coses no són com semblen, quan estas dins es quan t'adones de com són alguns nens i els diferents caràcters i la forma d'actuar que tenen. De totes maneres, jo vaig aprendre molt a partir d'ells.

    L'activitat que vau organitzar la considero molt interessant.

    Un petó!

    ResponderEliminar
  2. Paula!
    Jo també soc monitor i per tant entenc les hores dedicades i la satisfacció rebuda gratuitament.
    En el meu cas jo porto adolescents de 1r i 2n d'ESO i precisament aquest dissabte vam haver de solucionar un cas, no de bulling, però si de marginació passiva (no era intencionada). Son situacions molt frequents a aquestes edats i intentar-ho solucionar tb es molt enriquidor.
    Al final els infants de l'esplai, més que els jocs q facin, els hi haurà de quedar tots aquests valors treballats.

    ResponderEliminar
  3. Hola Noelia i Jordi!
    És veritat que els infants et proporcionen noves experiències, diferents punts de vista, maneres de viure...
    Cada nen és un món, i em de lluitar perquè tots aquests móns no els detorri ningú!

    També cal dir, que en l'edat d'adolscents és molt important tractar temes d'actualitat mitjançant temes propers a ells perquè gaudeixin i extreguin pròpies conclusions, com és el cas del bullying o com en el teu Jordi; el de la marginació passiva!

    Gràcies per la vostra visita!

    ResponderEliminar

PUJAR!