martes, 18 de enero de 2011

Evitem els assetjamnets, hi ha senyals visibles!

SENYALS QUE MOSTREN QUE ELS NOSTRES FILLS PATEIXEN BULLYING

Hi ha diferents senyals que poden mostrar als familiar que l'infant està patint bullying, i són els següents entre d'altres:

  • Si torna a casa amb més esgarrapades o cops de les que es poden produir en el joc propi dels nens.
  • Si ve a casa amb la roba trencada.
  • Si li manquen objectes o diners freqüentment.
  • Si s’han tornat més introvertits en els darrers temps.
  • Si parla menys que habitualment.
  • Si no vol anar a jugar amb els  seus amics.
  • Si no vol sortir a passejar o a jugar.
  • Si es tanca a jugar amb l’ordinador o amb videojocs.
  • Si plora sense motiu o se’l veu trist de forma habitual.
  • Si evita parlar de temes o persones relacionades amb l’escola.
  • Si quan s’apropa el moment d’anar a escola està nerviós, trist o manifesta estar malalt. 
  • Si ha canviat el rendiment escolar, normalment inferior.
  • Si a casa contesta o crida a la mínima.
  • Si pega o maltracta els germans o a altres familiars.
Un cop un familiar reconeix que el seu fill està patint, o és possible que pateixi bullying, ha d'avisar-ho a l'escola per tal de que ells detectin el problema a l'escola i posin les mesures necessàries. 
Tot i així, no s'ha d'interposar entre els estudiants que abusen al seu fill perquè és molt possible que l'infant afectat es vegi perjudicat.

COM HO PODEM EVITAR?
A l'escola, es poden realitzar diferents accions per tal d'ajudar les víctimes. Per això, l'equip de professors del centre hauria de tenir present les següents estratègies per evitar el bullying o minoritzar-lo el major possible;

ESTRATÈGIA PER AJUDAR LES VÍCTIMES A L'ESCOLA:
Moltes de les responsabilitats dels membres de l'equip escolar són, entre d'altres, que cal ajudar a les víctimes de l'assetjament. Es poden considerar les següents mesures/passos a seguir:
  1. Parlar amb la víctima i preguntar-li si vol fer alguna cosa, i si rebutgen, pren tu part i comença a investigar.
  2. Després d'investigar la situació, pot ser necessària l'intervenció amb l'intimidador/intimidadors. La situació necessita de ser tractada i amb una mica d'obtimisme la solució al problema pot ser trobada.
  3. Informar als pares sobre la víctima o sobre l'intimidador. Discutir les possibles solucions amb ells i si és possible, dur-ho a terme.
  4. Seguir comunicant-se amb la víctima, amb els pares i amb el professor sobre la situació, sense prendre contacte.
  5. Controlar el comportament de l'intimidador i la seguretat de la víctima per tota l'escola.
  6. Si el problema continua, tornar a parlar amb els pares de l'intimidador i destacar l'idea de la possible expulsió de l'intimidador si el problema continua. Els intimidadors normalment ataquen no solament en un, sinó que normalment s'ajunten uns 3 o 4 intimidadors, i per tant, hi ha que trobar exactament qui són.
  7. Finalment, has de triar tu mateix quin ha de ser el càstig, que depen de com ells (els intimidadors) ataquen als nens, a quans nens han estat atacant, des de quan és va orginar el problema, etc. 

ESTRATÈGIA PER REDUIR L'ASSETJAMENT ESCOLAR A LES ESCOLES
A continuació mostraré diferents punts que seria interessant tractar a les escoles, per tal de prevenir i reduir el bullying. Es pot realitzar de dues maneres, per una banda fer conéixer als infants de manera didáctica l'existència de l'abús escolar, i/o que els adults prenguin consciència i realitzin diferents accions per tal de reduir els abusos als infants.

Per tant, els professors podrien realitzar classes didàctiques, i presentar als seus alumnes com a temes principals els següents:
  • Que algun alumna que hagi patit l'assetjament, tingui coratge i ho expliqui a classe per iniciativa pròpia.
  • Tenir prudència, respecte i seguretat amb els altres companys de classe.
  • Subratllar conseqüències de ferir els altres.
  • Garantir que amb un professor pot tenir absoluta confiança per explicar el què els hi passa.
  • Tenir clar que l'assetjament no és mai acceptable.
  • Reconèixer que assetjar pot passar en tots els nivells.
  • Tenir una bústia per als problemes on els nois i les noies expressen els seus problemes,preocupacions i ofereixen suggeriments.
  • Ensenyar activitats d'aprenentatge cooperatives.
  • Ajudar els assetjadors a controlar la seva ràbia i a desenvolupar l'empatia.
  • Encoratjar relacions positives entre igual. 

Per altra banda, existeixen uns hàbits, maneres d'actuar, conductes,... que haurien de presentar els tutors i professors dels alumnes, que serien:
  • Incrementar la supervisió adulta als patis, vestíbuls i lavabos més vigilància.
  • Millorar la comunicació entre els administradors de l'escola,professors,pares i alumnes.
  • Oferir una varietat d'activitats extraescolars per atreure una gamma d'interessos.
  • Educar el teu fill per a defensar-se verbalment i psicològicament, donant-li’s confinaça.
  • Educar el teu fill per a defensar-se verbalment i psicològicament si es necessari. 
 


4 comentarios:

  1. Hola Paula!
    M'agrada molt el teu blog, de veritat.
    He sentit molts casos de bullying, i gran part d'ells és a nens/es amb sobre-pes.
    A què es deu això?
    Tots tenim dret a ser acceptats, siguem com siguem.

    Gràcies.

    ResponderEliminar
  2. Hola Mònica! M'alegro que el meu blog t'agradi!!
    El sobre-pes acostuma a ser un factor de bullying pels nens, sobretot en l'edat de la pubertat on els nois/es pateixen canvis hormonals molt visibles, i és quan acostumen apareixen els 'líders' de la classe amb cosos molt proporcionats (per a ells, és està 'bons'. Pel gimnàs, peses, córrer, fer futbol...).
    El fet que els 'líders' siguin més prims i més 'guais' que els que pateixen sobrepes creuen que els hi dona dret d'estar per sobre dels altres i tenir el coratge suficient per traumar físicament o verbalment a aquella persona que pateix sobre-pes.

    Espero que t'hagi servit!
    Salutacions!!

    ResponderEliminar
  3. Trobo que és una informació molt útil a tenir en compte ja que es tracta d'un tema actual i molt delicat i crec, des del meu punt de vista, que si hi hagués més informació al abast de tothom, molts casos d'asbus escolar es podrien evitar.

    ResponderEliminar
  4. Hola Andrea!
    D'informació se'n troba, el que passa és que els adults no estàn pendents de si als infants ho estan patint o no!

    Gracies pel teu interés!

    ResponderEliminar

PUJAR!